Dagbladet proklamerede i 1854 at der fandtes to kliker i den danske kunstverden: den nationale og kosmopolitiske. Denne artiken diskuterer Wilhelm Marstrand og P.C. Skovgaards...
Artiklen er en del af en artikelserie om Wilhelm Marstrand (1810-1873), som er udgivet i forbindelse med udstillingen Wilhelm Marstrand – Den store fortæller, 2020-21,...
Hans Smidth (1839-1917) var i sin samtid en anerkendt kunstner. Dog findes der få malerier med en sikker datering, hvilket har bidraget til en mere...
Artiklen undersøger effekten af danske kunstneres ophold i Paris fra midten af 1870’erne til starten af 1890’erne, hvor flere studerede hos den franske maler Léon...
I godt 20 år efter Anden Verdenskrigs afslutning udgør menneskefiguren det, som man kan kalde for ’elefanten i rummet’ inden for den tyske kunst. Artiklen...
Efter år 1900 skaber maleren Kristian Zahrtmann (1843-1917) en queer persona, der ikke kan adskilles fra oplevelsen af hans værker. Han indbygger referencer på kryds...
Scenen til Kristian Zahrtmanns (1843-1917) Sokrates og Alkibiades fra 1911 er taget fra Platons Symposion, som var en af de mest brugte referencer for homoseksuelle...
Kristian Zahrtmann (1843-1917) udførte en lang række malerier af kvinder hentet fra historiens og litteraturens verden. Hvad sker der, når billederne ”vendes på hovedet” i...
Kristian Zahrtmanns (1843-1917) konstverk tillåter betraktaren att frossa i manlig skönhet – målningarna ger betraktaren generös tillgång till att betrakta män och deras företräden. Zahrtmann...
Trykt første gang i: Periskop. Forum for kunsthistorisk debat, 4, 1995, s. 43-63
5 artikler om Kristian Zahrtmann (1843-1917) som queer kunstner.
Hvad sker der med vor perception af kunstværker, når pigmenter eller farvestoffer blegner eller er forvundet? Kan øjet kompensere for det uigenkaldeligt mistede eller efterlades...